DeJaap FTW!

17-01-2011 16:00

Frank Poorthuis, de nieuwe hoofdredacteur van HP/DeTijd wil weer helemaal terug naar vroeger, de tijd van het elitaire linkse grachtengordelblaadje met aanzien en gezag voor oude media. Om dat te onderstrepen organiseert hij de komende HP/DeTijd-nieuwjaarsborrel (in februari…) in de Amsterdamse bejaardenkunstenaarssociëteit De Kring (soort van besloten Vara-bolwerk met Clairy Polak en Hanneke Groenteman als erelid) terwijl Jan Dijkgraaf, de vorige hoofdredacteur van HP/DeTijd, de nieuwjaarsborrels in Dauphin (hippe stamkroeg van BNR) organiseerde om zijn filosofie (“weg uit de grachtengordel”) te onderstrepen. Poorthuis heeft inmiddels laten weten geen blad “voor boze mannen” te willen maken. “Die zijn er al genoeg. Wij willen juist een fris blad, een gids zijn voor de kosmopoliet.” Waarmee maar duidelijk mag zijn dat het definitieve failliet van HP/DeTijd nu echt is aangebroken, want wie per se niet wil zien wat zo pijnlijk duidelijk is (dat de tijd van de grachtengordelkosmopoliet die duiding zoekt bij een papieren opinieblad echt verleden tijd is), moet er niet op rekenen van welk blad dan ook een succes te kunnen maken. Sinds wanneer hebben kosmopolieten trouwens een gids nodig? Dat kunnen ze toch allemaal heel goed zelf?

Maar het komende einde van HP/DeTijd en de herinvoering van een filosofie ‘die niet voor boze mannen is waar er al zoveel van zijn’ biedt weer veel nieuwe mogelijkheden voor ons webloggers. Op het internet zijn er namelijk wel heel veel “boze mannen” en al die “boze mannen” snakken naar opinie die ook voor hen is bedoeld. Een goede bladenmaker had met die informatie een tijdschrift kunnen neerzetten dat ook lezenswaardig is voor Henk en Ingrid in Almere of Houten en zo winst kunnen maken, maar een dichtgetikt wereldbeeld, gekscherend wel eens “kosmopolitisch” genoemd, is al te vaak een van de belangrijkste eigenschappen van hoofdredacteurende journalisten in of rond de babyboomersleeftijd.

Klootjesvolk
Prima. Dan maken we van DeJaap.nl gewoon een online opinietijdschrift voor iedereen, ook minder boze, niet-blanke vrouwen of gewoon het merendeel dat ontzettend niet-progressief en niet-kosmopolitisch buiten de grachtengordel woont. Hoe meer de oude media het “klootjesvolk” onderspugen en neerkijken op iedereen die – vaak terecht – in onvrede leeft, des te beter voor ons van de nieuwe media. Dat klootjesvolk, bestaande uit boze mannen, is namelijk een enorme potentiële doelgroep. Dat volk heeft zowaar een mening, is breed geïnteresseerd, wordt graag geamuseerd en wil als het even kan op de hoogte zijn van het laatste nieuws en sport. Maar dan wel zonder dat er verplicht iets progressief, kosmopolitisch, vrijzinnig, links, elitairs sturend, bevoogdend of duidend in zit. Dat volk wil gewoon meepraten alsof het ook burgers zijn van een democratie. De boze mannen stemmen PVV of VVD en hun stem is net zo geldig als een stem op GroenLinks, de PvdA of D66. Het is dus volledig terecht als die boze blanke man zich miskend voelt door de elitaire opiniemakers uit de grachtengordel en er niet over peinst geld neer te leggen voor een papieren bundel met een week oud nieuws en correcte meninkjes. Het kan toch gratis op internet? Ja, het is ook gratis op internet!

Die boze blanke man wordt op DeJaap.nl wél serieus genomen, net als de tevreden progressieve kosmopoliet, de hautaine elitair, de voetbalsupporter, de vrouw (u kent ze wel), de student en de fatsoensgrossierende D66’er. Op DeJaap.nl zijn de meninkjes niet per se hautain en duidend, maar direct en duidelijk. Geen gedraai om de hete brij heen maar een mening die staat. Punten zijn er om te maken, niet om ze de lezer op te leggen. En als er toch geschreven moet worden, dan graag vlot, leesbaar en amusant. Onderbouwen gaat namelijk ook prima met humor en ironie en dan ook nog het liefst lekker stevig, romig, gepeperd. Het moet schuren en schrijnen, mag best een beetje stinken en subjectief is iedereen toch wel, vooral zij die hard roepen “heel objectief” te zijn, dus laat die nuance gerust zitten of doseer ‘m wat nuchterder. Dat is opinie voor iedereen, de boze man incluis. Helemaal gratis. Elke dag bij u op het beeldscherm, 100 procent vrij van anoniem hoofdredactioneel commentaar.

Mode
Om te onderstrepen dat DeJaap er is om te blijven, zijn we nu – na iets meer dan een jaar – bezig met een flinke professionaliseringsslag. Veel van onze categorieën zullen op termijn eigen, losstaande subsites worden die, als onderdeel van DeJaap.nl, dagelijks hun eigen content leveren. De frontpage van DeJaap.nl wordt dan een selectie uit het bredere totaalaanbod van de subsites. De eerste subsite die spoedig al zelfstandig zal kunnen draaien is mode.thepostonline.nl. That’s right, vrouwenstuff, maar dan wél leuk. Omdat het een opiniesite is en blijft, zullen we er voor zorgen geen truttige tweede Viva.nl te worden. Wel zullen we de lezer vooral verrassen met beeld, tot u gebracht door de modeliefhebbende fashionista’s zelf en kritische opinie over modemerken, make-up, fashion of lifestyle leveren. Denk aan commentaren op mode of kritiek op bedrijven en media die menen te kunnen bepalen wat hip is en wat niet. Waarom zouden jonge modeliefhebbende vrouwen niet zélf beter weten wat leuk is dan zo’n Boulevard-milf als Fiona Heering? Laten de modemeisjes het dan zelf maar vertellen ook.

Verder heeft DeJaap inmiddels enkele auteurs van naam aangetrokken die wekelijks een vaste bijdrage zullen leveren. Hans van Willigenburg (niet die presentator van Koffietijd maar de journalist die onderhand wel toe is aan een nominatie voor een lifetime achievement award) tekende voor DeJaap. Ook Jan Dijkgraaf, de eerder genoemde oud-hoofdredacteur van HP/DeTijd, verleent als boze man zonder vrienden in de linkse media graag zijn medewerking aan DeJaap. En dat zijn nog maar de eersten die DeJaap heeft weten te strikken. Gesprekken met een derde kijkcijferkanon zijn alvast gaande. Die zal behalve tekst ook het nodige aan beeld toevoegen. Om nog maar te zwijgen over de gesprekken die DeJaap inmiddels voert met externe partijen die geïnteresseerd zijn in een samenwerking, van kapitalistische commerciële media tot hoogculturele stichtingen en debattempels van naam.

Joop.nl
Tot slot: DeJaap is ooit begonnen als tegenreactie op het Vara-ledenblog Joop.nl. Ondanks een geheel eigen inhoud en eigen koers zal DeJaap een Joop-tegenblog blijven. Het feit dat Vara-leden kennelijk toestaan dat voor enkele tonnen per jaar (ledengeld!) vijf fulltime (!) stukjesplaatsers hun copy op een door de publieke omroep onderhouden website gehost op een door de publieke omroep onderhouden server pasten, zal altijd een reden blijven om DeJaap ook als podium van verzet tegen dit soort semigesubsidieerde, links-dogmatische uitwassen te gebruiken. Net zo lang tot ook de Vara-leden wakker worden uit hun dogmatische sluimering en het Commissariaat voor de Media eindelijk beseft dat het nooit de taak kan en mag zijn van de multimedia-afdeling van de publieke omroep om een zogenaamd omroeponafhankelijk weblog te hosten.

En ach, alleen al het feit dat DeJaap nu meer dan een jaar draait voor nog geen duizend euro per jaar aan kosten met uitsluitend enthousiaste vrijwilligers en nul komma nul euro subsidie, is als een overwinning op oud-mediale anti-opiniesites als Joop.nl te beschouwen. Waarvoor driewerf hoera, hulde en dank aan alle pak hem beet 225 auteurs die tot nu toe hebben bijgedragen aan DeJaap.nl.

Dit is geen hoofdredactioneel commentaar, want niet anoniem. Wist u trouwens al dat DeJaap niet aan redactievergaderingen, statuten, journalistieke codes of een erkenning van de Raad voor Journalistiek doet – en dit alles zonder NVJ-pas?